Dag 38: Veel speelgoed, oude rommel en de jetboat in Queenstown.

13 februari 2019 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Stefan wilde graag naar het National Transport & Toy Museum. Jamie leek dit niet een topper dus het plan was: Stefan daar rondlopen en Jamie naar de stad in Wanaka om de verhalen bij te werken. Eenmaal aangekomen bij het museum besloot Jamie het toch een kans te geven. Dit was van korte duur want het tempo van Stefan is (veel) langzamer dan van Jamie. Stefan wilde er namelijk graag de tijd voor nemen omdat hij dit echt heel leuk vind. We hadden de laptop uit voorzorg meegenomen. Na een half uur is Jamie bij een picknicktafel gaan typen zodat Stefan op z’n gemak de vier hallen af kon.

Na ongeveer 2 uurtjes zijn we richting Queenstown gereden. Maar niet voordat we bij de bekende boom in Wanaka waren gestopt. Deze boom staat in het meer op een eenzaam minuscuul eilandje, een bekende toeristen trekpleister. Even snel een foto gemaakt, zoals vele anderen en toen weer door. De anderen bekijken was eigenlijk nog veel grappiger. De rit duurde deze keer slechts een klein uurtje maar toen we daar eenmaal aankwamen werd het op de weg wel steeds drukker. We hadden als tip gekregen om een camping heel dicht bij het centrum te nemen. Deze was wel iets prijziger, maar dan kun je wel gratis parkeren vlak bij het centrum en spaart het de kosten voor duur parkeren weer uit.

In Queenstown is alles gericht op adrenaline en dat merk je aan alles. De stad heeft een beetje een ‘gejaagd’ gevoel door al die drukke uithangborden en schreeuwende teksten over alles wat er te doen is en beleven is. Maar wij hadden al geboekt dus konden we eerst recht op ons doel af. Eenmaal aangekomen bij de organisatie die de jetboat en andere activiteiten verzorgde, waren we wat te vroeg en konden we nog even kijken hoe een opstandig Koreaans (waren het in Fox Glacier de Chinezen, nu waren het de Koreanen die in grote getale aanwezig waren) jongetje die eenden, musjes en zeemeeuwen bijna dood bekogelde met brood. Toen er een enorme albatros ten tonele verscheen werd hij wat bangig en dook gauw weg. Jamie bleef deze keer heldhaftig zitten.

Toen we klaar stonden om onze reddingsvesten om te doen kwam er ineens een grote groep Koreanen aan lopen. Het zou toch niet.. En ja hoor, die gingen allemaal met ons mee. Alle veiligheidsinstructies hadden zij al gehad, dus kon de bestuurder (een kapitein kun je het niet echt noemen) het tegen ons en drie andere Schotse meisjes kort houden. No worries mate! In de boot zaten we dus totaal met 21 personen, wij hadden een mooi plekje recht achter de bestuurder. De boot op zich is echt fenomenaal. Voor de liefhebber; een LS3 V8 smallblock motor, dezelfde als in een Chevrolet Corvette, omgebouwd voor op het water. En ook behoorlijk gekieteld, goed voor 820 pk werd er trots vermeld. In ieder geval een waanzinnig geluid. Voor de leek; het gaat hard, heel hard.

Nadat de relaxte bestuurder genaamd Levi al even de snelheid had gedemonstreerd (zo'n 85 km/h, hard zat voor op het water) laten zien draaide hij een rondje met zijn vinger in de lucht ten teken dat hij een 360 graden draai zou maken. De kreten, voornamelijk van achterin de boot waren niet van de lucht. Maar iedereen vond het fantastisch! Gelukkig maar, want wij houden niet zo van dat benauwde. Dus hij kon nog wel even doorgaan met gek doen en dit deed hij dan ook met verve. Na elke draai kreeg je de volle laag. Gelukkig scheen de zon en waren we zo weer opgedroogd. Tussendoor stopten we midden op het water. Hij wees naar een gebergte. Voor de mensen die Lord of the Rings wel eens hebben gezien; het waren de bergen van Mordor. Toch leuk om die nog even mee te hebben gepikt. Na een half uur wild doen op het water keerden we terug naar de wal.

Vanavond zouden we rustig aan doen dus weer eens zelf koken en vroeg naar bed. Morgen staan we weer op deze camping dus willen we van de gelegenheid gebruik maken: ’s avonds de stad in. Onze bedtijden passen beter in het schema van iemand van 80 jaar, dus we zullen zien of we het morgen opredden. Misschien zijn we bij Nevis Swing ook wel ter pletter gevallen, who knows.

1. Ankie:
    13 februari 2019
    Weer genoten van de verhalen😘😘
  2. Wiebe Attema:
    13 februari 2019
    Wauw mooi op die boot .... kicken man .... en ook leuk dat gebeuren van lord of the ring .... 👍😊
  3. Jellie v d Plaats:
    14 februari 2019