Dag 16: Waterval walhalla

22 januari 2019 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Vandaag ontwaakten we voor de tweede maal op de (inmiddels weer) rustige camping in Eskdale. Een stukje waslijn was slechts een stille getuige van het tentdrama wat zich hier gisteren heeft afgespeeld. De familie heeft de nacht in een caravan door kunnen brengen, en ging vervroegd op huis aan.

Er stond een lange rit op het programma, want we moesten weer terug richting lake Taupo. Naar een camping in de buurt van de Tongariro Alpine Crossing, die we morgen gaan doen. Vooral Jamie heeft er erg veel zin in(!) Onderweg naar de camping wilden we nog langs de Tawhai Falls, bij LOTR liefhebbers beter bekend als Gollum's pool. De navigatie gaf aan dat we dan het beste onderlangs konden gaan, omdat er twee gebergten tussen liggen. Dit was een aardige afstand, 216 kilometer, maar dat duurt hier al gauw bijna 4 uren. Jamie reed het eerste stuk, met bijna 100 kilometer toeristische bergroute, waar we slechts enkele auto's en geen huizen tegenkwamen. Op een gegeven moment doemden daar de besneeuwde bergtoppen van Ruapehu op. Een schitterend tafereel en bizar, als je je bedacht dat de buitentemperatuur nog steeds rond de 20 graden was.

Eenmaal aangekomen bij de bestemming, bleek dat onze navigatie had besloten ons niet naar de bedoelde waterval te sturen, maar richting een andere. Nu bleek ook dat we beter de originele route terug hadden kunnen rijden, maar dan hadden we wellicht ook deze mooie plekjes en route gemist. Dit bleek echter ook een mooie omgeving en nadat we terugreden, zagen we nog een hike met als eindpunt.. een waterval! Die zou volgens het boekje iets meer dan een uur duren, retour. We zagen het maar als de generale repetitie voor morgen, wanneer we bijna 20 kilometer voor de boeg hebben. Deze waterval was erg hoog, 39 meter. Maar helaas kon je er niet zo dichtbij om alles goed te zien. Of je moest een nat pak riskeren, dit hebben we maar niet gedaan.

Toen uiteindelijk toch door naar Gollum's pool, welke nog op 40 kilometer afstand lag van de locatie waar we op dat moment waren. Na op de korte wandeling naar de waterval bijna weer tegen mensen te zijn aangebotst arriveerden we bij de mooiste waterval van vandaag. Of het nu aan ons ligt weten we niet, maar als wij mensen tegemoet lopen gaan we netjes achter elkaar lopen. Hier beuk je bijna de ene na de andere toerist omver omdat veel mensen het nodig vinden om al lopend en lachend het hele pad in beslag te nemen. Wij dachten eerst dat we aan de verkeerde kant liepen, maar het maakt niet uit of je nou links, rechts of ondersteboven loopt. Sommige mensen menen dat de weg van hen is.

Nadat we wederom tussen de toeristenstroming in nog even wat mooie foto's en filmpjes konden maken, gingen we richting camping. Maar eerst nog even boodschappen inslaan voor 'de tocht der tochten' tijdens onze reis.

1. Wiebe Attema:
    22 januari 2019
    Al heel wat km gereden zo te horen.. ben nieuwschierig hoe de dag morgen zal ver"lopen".... hahaha ...
  2. Jellie v d Plaats:
    22 januari 2019
    Weer leuk om te lezen en veel succes Morgen
  3. Trijnie Attema:
    toi toi toi morgen......
  4. Ankie:
    22 januari 2019
    Succes straks en nog even lekker slapen on jullie auto/camper