Dag 12: El Tigre en Night Tour

8 maart 2023 - Santa Elena, Costa Rica

Voor vandaag stond een bezoek aan de El Tigre Waterfalls en in de avond nog een wandeling door het bos met een gids bij Kinkajou op het programma. Het was tijd technisch nog best een gedoe!

Na het ontbijt gingen we richting het park en dit was op ongeveer 30 minuten rijden van ons stadje. Wederom een compleet onverharde weg, maar we worden al steeds beter in het ontwijken van kuilen en hobbels. Vlak voordat we er waren hadden we op het hoogste punt nog een fraai uitzicht waar we ook de vulkaan konden zien.

Voor dit park stond er dat je online moest reserveren.  Wij wisten echter nog niet hoe laat we zouden aankomen dus besloten we op de bonnefooi erheen te gaan. Nadat we bij het ontbijt vertrokken stond dat er om 11 uur nog plek was dus prima. Alleen toen we om 10.30 daar waren en weer even keken bleek dat er pas om 12.30 plek zou zijn. Nu we er toch waren gingen we toch maar even bij de receptie kijken, waar bleek dat het allemaal geen probleem was en we zo door konden lopen. Het leek ook nog behoorlijk rustig te zijn. Je kan de tocht ook in combinatie met fiets-ziplinen en paardrijden doen en waarschijnlijk was daarom het reserveren bedoeld.

Nadat we het polsbandje om kregen grapte de medewerker dat deze was bedoeld om poema’s af te schrikken. Er komen in dit gebied wel poema’s voor, maar ze zijn ongelooflijk zeldzaam. Nadat we de spullen uit de auto hadden gehaald stonden er nog twee mensen bij de balie waarvan de man op krukken liep. Vlak nadat we begonnen zeiden we tegen elkaar dat die meneer nog een behoorlijk kluif aan deze toch zou kunnen krijgen, want het liep op sommige plekken verraderlijk steil.

Op een groepje met een krijsend kind na die we konden passeren leek er verder bijna niemand te zijn. We kwamen al gauw langs een mooie waterval en even later kwamen we de eerste hangbruggen tegen. Hier kon je maar met 1 persoon tegelijk op. Natuurlijk liepen we elkaar lekker te irriteren, want telkens als een van ons erop liep begon de andere aan de touwen de trekken. De brug werd daardoor nog wiebeliger dan dat het al was, waardoor de ander weer slap lag van het lachen. Het zijn net twee kinderen.

De ene waterval was nog mooier dan de andere en een eindje verderop was een goed stukje om te zwemmen. De beruchte Bullet Ants hadden we nog niet gezien en we gingen ervan uit dat dat moment ook niet meer zou komen. Het water in de rivier was ijskoud maar Stefan liet hem daardoor niet uit het veld staan. Het leek net een natuurlijke wildwaterbaan dus hij kon zijn geluk niet op. Het handdoekje lag keurig op een paar stenen en net toen we weg wilden gaan sloeg het noodlot toe. Niet dat we geprikt werden hoor, zo dramatisch was het ook allemaal weer niet. Het leek wel allemaal in slomo te gaan. Stefan zou zich afdrogen en ineens zag ik daar een mega grote mier lopen. Op het moment dat Stefan ‘waar?’ zei, tilde hij zijn voet op en plantte die regelrecht op het beest. Er ging een hoop gegil met dit hele tafereel gepaard. De ene hield de mier in de gaten en de andere kon zich omkleden en de schoenen aantrekken. Wat een circus!

Tussen de activiteiten door hadden we tijd om even te relaxen in onze kamer, te eten bij de Mexicaan en om 19.00 werden we verwacht voor de night tour. De man achter de balie gooide nog een paar Nederlandse woorden richting ons hoofd en toen konden we aansluiten bij onze gids. Deze gooide met de Engels woorden ‘exactly’ en ‘beautifull’ maar dan ook compleet buiten de context. De tour kon beginnen!

In het begin leek het wel een dierentuin. Overal liepen groepen mensen met een gids en als dit de hele tijd zou zijn zouden we ons flink bekocht voelen. Na een tijdje verlieten we de massa en gingen we het bos in. We kwamen dieren tegen die je normaal nooit zou zien zoals een Tarantula, Olingo, gordeldier, een uit de hand gelopen wandelende tak en meer in dit genre. Het gordeldier was blijkbaar zeldzaam, want toen we liepen hoorden we de receptionist roepen dat we moesten komen en in een rap tempo stonden we met z’n allen op een hele andere plek. Het was wel weer een ervaring!