Dag 19: Jasper

3 juni 2022 - Clearwater, Canada

We zijn wederom wat later. Gisteren was een redelijk drukke dag, we begonnen weer met mooi weer. Toen Jamie het toiletgebouw inliep, liep er een spoor van de douche naar de wc’s. Oke, ze hoopte maar dat het water zou zijn. Nietsvermoedend deed ze de  deur open en er stond daar ineens een vrouw in haar Eva kostuum! Goedemorgen en ze was gelijk wakker…Dat heeft zij natuurlijk weer.

We zouden de dag starten met een trail bij de Maligne Canyon. Vanaf een aantal bruggen kun je de Canyon oversteken, hier loopt het water dan onderdoor. Soms met een leuke waterval. Het was wederom prima wandelweer en de korte broek kon weer aan. Het bleek dat de meeste mensen niet precies wisten hoe ze zich moesten kleden met dit weer. We hebben jassen en zelfs mutsen gezien. Dit waren voornamelijk mensen uit werelddelen waar de temperatuur ruim boven de 30 graden is en soms nog warmer. Dus voor hen is dit waarschijnlijk gewoon een beetje frisjes. De term ‘summers’ of iets in die trant hoorden we nog gesproken worden toen wij een groepje mensen voorbij liepen in korte broek en t-shirt. Er keek zelfs een vrouw ongegeneerd naar ons dus Jamie begroette haar met een overdreven vriendelijke glimlach en ging de staarwedstrijd aan. Ze won.

De trail was verder mooi, niet extreme spektakel stukken, maar een mooie wandelroute langs de rivier. Daarna was het nog een half uur naar Maligne Lake. We moesten echter ook nog terug naar Jasper en dan nog naar Clearwater. Dat zou een rit van in totaal bijna 4 uren zijn. Omdat we korter over de wandeling hadden gedaan besloten we dat dit wel kon. De route naar het meer was heel mooi. Op sommige plekken zag je de verwoestende resultaten van bosbranden. Vele hectaren dode en verbrande bomen werden dan het voornaamste uitzicht. Gelukkig niet overal en ook de grote herten en enkele steenbokken zagen we later door het weer groene landschap lopen.

Aangekomen bij Maligne lake bleek dit ook nog bevroren te zijn. Dit was volgens verwachting omdat dit ook een hoger gelegen meer is. Het is wel een indrukwekkend meer, meer dan 20km lang en maar ongeveer 500m breed geeft een bijzonder uitzicht. Een wandeling kon door de omliggende sneeuw niet echt gemaakt worden. Dit kwam niet verkeerd uit want we hadden er ook niet echt tijd voor. Toen terug naar Jasper, een koffie scoren en tanken en toen kon de resterende 3.5 uur rijden naar Clearwater beginnen.

Nog maar koud onderweg zagen we een aantal auto’s bij een rustplaats staan. Gelukkig was de rustplaats vrij lang want er was weer een beer gesignaleerd. We zochten toch nog een plekje om onze donut en koffie te verorberen dus dit was de uitgelezen mogelijkheid! Er bleek ook een aardig professioneel wildlife fotografie team aanwezig te zijn, want de kanons lange telelenzen stonden al op de beer gericht. Die liet het wederom allemaal koud. Na even voor ons gevoel op veilige afstand vanachter een auto te hebben gekeken vervolgden we onze reis weer.

Een meevaller tijdens de lange reis was dat we weer in een andere tijdzone kwamen. We kregen er weer een uurtje bij dus was de geplande aankomst 18:00 in plaats van 19:00. Er was verder weinig te doen op deze route, vandaar dat we dit stuk in een keer konden rijden. Onderweg zagen we nog een keer een beer in de berm scharrelen. Toen we steeds dichter bij de camping kwamen werd de lucht ook steeds donkerder. En nadat we wat boodschappen hadden ingeslagen begon het behoorlijk te regenen. We kwamen vanuit Jasper uit behoorlijk mooi weer dus dit was even wennen. Gelukkig hebben we nu een ruimere camper en niet de kleine Pumpkin van Nieuw Zeeland. Nu konden we gelukkig lekker binnen koken en eten, en merkte je er verder niet veel van.

Morgen staan er een paar watervallen op het programma en lijkt het weer ook een stuk beter te worden!