Dag 29: Tofino

13 juni 2022 - Tofino, Canada

Hallo! Wij zitten op dit moment lekker depressief uit het raam van de camper te kijken. Dat moet er van buitenaf vast heel verdrietig uit zien, en dat is het ook. Er is nu echt geen ontkomen meer aan, want morgen moeten we toch al een beetje beginnen met schoonmaken. We hebben besloten om morgen alvast de binnenkant stof te zuigen, omdat we het beide niet zien zitten om dat mega vroeg in de ochtend nog te moeten doen. Mijn handen jeuken om van alles alvast op te ruimen en weg te gooien, maar dat mag niet van Stefan. Die kent me ook veel te goed, hij zag mijn blik alweer over alle producten in de lades gaan. Die tikte me figuurlijk op de vingers, want de meeste dingen moeten we namelijk nog gewoon gebruiken.

Vlakbij de camping was een mooie, niet al te lange hike naar een oud vliegtuigwrak uit 1945. Jazeker, ik ken een feitje. Dat is meestal Stefan zijn afdeling en het is een wonder dat ik dat heb onthouden. Ik had ook onthouden dat we moesten parkeren bij Radar Hill, maar verder kon ik het me niet meer herinneren. Het bereik was constant weg dus we konden het ook niet opzoeken. Bovenop de berg kon ook gewandeld worden naar een of andere zendmast van in de oorlog. Toen we uit de camper stapten hoorden we allerlei geluiden en het leek ons van een dier. Dat is hier niet heel gek, maar welk dier konden we niet bedenken. We hadden hier toch eventjes bereik dus konden we uitzoeken hoe we bij de andere hike moesten komen.

Er stond dat je moest parkeren bij Lower Radar Hill, om vervolgens in zuidelijke richting te lopen en vijftien telefoonpalen moest tellen. Wij hadden van die gele ANWB achtige dingen in ons hoofd, maar het bleken hoge palen te zijn. Ze waren niet goed te zien. Met een beetje hulp van Google Maps in de offline versie vonden we toch het pad.

Door een soort regenwoud liep je omhoog en belandde je bij een oude bunker. Daar zouden we ‘s avonds niet graag willen lopen! Normaal gesproken had ik afgelopen weekend vast en zeker meegedaan aan de Mud Run in Haarlem (16 km Aniek, in september, schrijf het maar vast op) maar ik was nu natuurlijk hier. Vandaag hebben we ‘m alsnog gelopen want wat lag hier een modder! Het werd nog een stukje moeilijker want er moest behoorlijk geklommen worden. Dit keer niet in de hoogte maar over bomen en wortels. Na tien minuten ploeteren kwamen we bij een plankenpad die goed was aangelegd. Het vliegtuig kwam in zicht en was heel vreemd om te aanschouwen. Bijna intact en amper verweerd lag hij daar tussen de bomen. Hij was wel wat kleurrijker gemaakt door de graffiti! Quinten en Hayo hebben hier een fotosessie gehouden (wisten jullie dat Quinten model is?) en die foto hebben we exact na proberen te maken. Heel wat bloopers verder is het toch gelukt. En nee, die foto komt niet online. Quinten heeft de eer gehad om ‘m te aanschouwen aangezien hij de aanstichter was. Inclusief de bloopers! Onze schoenen zien er trouwens ook echt niet meer uit, want we gleden alleen maar weg in de drek. Stefan zijn (inmiddels niet meer) schone broek is ook niet ongeschonden uit de strijd gekomen.

Het was een korte tocht dus we hadden nog veel tijd over. De verhalen konden we steeds niet online zetten dus we gingen opzoek naar Wifi. Daar hebben we de administratie even bijgewerkt en konden we door naar Tofino. Dat schijnt een surfersdorpje te zijn, maar in het dorpje zelf hebben wij geen strand gevonden. Verder dan de winkelstraat zijn we niet gegaan dus misschien hadden we iets beter ons best moeten doen. De broodjes hamburger waren wel top en we zijn niet verbrand door de zon, maar door de gloeiend hete terrasverwarming. Daar hebben we nog een stinkende supermarkt van binnen bekeken en toen zijn we lekker vroeg naar de camping gegaan.

1. Jellie v d Plaats:
    14 juni 2022
    Ja nu schiet t al echt op hè.Maar wat wat een prachtig avontuur.En wat hebben we genoten van jullie verhalen.Zagen er iedere damt naar uit
  2. Siegrit:
    15 juni 2022
    Pfff 😔 t einde in zicht !!
    Jammer .... we zullen jullie prachtig avontuur missen.
    Maar we hebben nog even 🤪
    Gezellige dag 😘