Dag 19: Hacienda La Chimba

15 maart 2023 - San José, Costa Rica

Ja hoor, de laatste dag in San Jose is aangebroken! Aangezien we niet de hele dag wel willen rotten op onze kamer en het in de ochtend nog mooi weer was, besloten we nog even een rustig wandelingetje te gaan doen. Nou dames en heren, rustig was het zeker niet!

Deze hike was eigenlijk al een optie toen we hier net aankwamen, maar door alle onvoorziene omstandigheden is dat er toen niet van gekomen. Vandaag wilden we nog wel even iets doen dus besloten we toch nog maar een laatste keer te gaan wandelen. Het zonnetje scheen voor de verandering en wij gingen op pad. Lekker op tijd, want aan het einde van de middag moesten we onze auto ook weer inleveren.

San Jose heeft meer wel dan geen file, dus ook vandaag ontkwamen we er niet aan. De snelste route ging over een tolweg en we deden er iets meer dan een half uur over. Onderweg kwamen we met nog slechts vijf minuten op de teller voor een wegafsluiting te staan. De toeristische route werd ingezet en uiteindelijk belandden we keurig op onze eindbestemming.

Er stonden slechts een paar auto’s dus dat kwam ons wel goed uit. Al die zwetende mensen op ons pad, dat moeten we onze laatste dag niet. Na een korte uitleg van een medewerker konden we aan de route beginnen. Hij raadde de kortere route van zes kilometer aan, want daarmee had je alles wel gezien. Dat paste precies in ons straatje. Vamos!

Wat zagen we daar in de verte? Een helling? Wat is dat nou, joh! Alsof we (vooral ik) daar nog zin in hadden! De eerste drie kilometers klonken de kreten “ik zweet me kapot”, “ik kan niet meer” en “wat een ellende” luid en duidelijk. Er kwamen nog meer aan bod, maar dan zou de tekst veel te lang worden. Stefan grapte al dat hij graag een klankbord zou willen van alles wat er onderweg werd geroepen. Stefan loopt altijd zonder mopperen, maar dat maak ik ruimschoots goed. Uiteindelijk kwam daar de eerste bezienswaardigheid in zicht; een grote, witte Boeddha. Dit was vooral mijn uitpuf moment en Stefan maakte de foto’s. Door naar de volgende objecten en dat waren een uitzichtspunt, een beeld van Costa Rica zonder I, een blauwe vlinder, een hart en het spektakelstuk: een hand van bamboe. Omdat er niemand was leefden we ons lekker uit met foto’s maken.

Bezweet kwamen we weer aan bij de auto. Dit was dan echt de laatste wandeling in Costa Rica, maar we hebben er echt vrede mee. Het laatste ritje met de auto was ook aangebroken en was meteen erg wild. De regels zijn hier een beetje vaag dus het is go with the flow. Credits voor Stefan, want die heeft ons de hele vakantie keurig van A naar B gereden. Ik had helemaal niks met deze auto, dus Stefan was de chauffeur. Wel zo veilig.

Het zonnetje scheen nog steeds dus we zagen onze kans schoon! In dit hotel hebben we nog geen een keer gezwommen dus dit was ons moment. Toen we op de stoel neer waren geploft zagen we een lichtflits en ja hoor, onweer… Dat werd dus toch weer naar de hotelkamer. Terwijl Stefan aan het videobellen was, besloot ik om maar vast een beetje in te gaan pakken. We hebben hier ook nog meegeholpen aan de inrichting, want de prachtige zalmkleurige bak uit de auto staat hier super mooi op een plankje in de kast. Dat gunnen wij hen gewoon!

Het inleveren van de auto hebben we dan ook iets eerder gedaan, omdat we toch nergens meer heen zouden gaan. Daarnaast wisten we ook niet wat het verkeer zou gaan doen. Eenmaal aangekomen liep de medewerker een paar keer om de auto heen en keurde ‘m goed. Check! De Uber reed voor en bracht ons weer keurig naar het hotel.

De hotel shuttle brengt ons (voor ons) morgenochtend om kwart over vijf naar het vliegveld en daarna vliegen wij rond acht uur richting New York. Na een tussenstop van vier uren vliegen we door naar Nederland waar we om zeven uur ‘s ochtends zullen landen. Al met al zijn we zo’n 19 uren onderweg en we zullen blij zijn als dat achter de rug is! Het is nou eenmaal nodig om ergens te komen.

1. Jellie v d Plaats:
    16 maart 2023
    Weer heel snel gegaan.Goede reis terug .Ook wel weer blij om jullie weer te zien. Dikke tuut en een Lik van Nicky
  2. Fardau:
    16 maart 2023
    Goeie reis toppers en tot maandag 🫶🏻
  3. Wiebe Attema:
    🤠 prachtig gehad toch 😊