Dag 13: Rustig van stinkstad naar Taupo.

20 januari 2019 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vandaag werden we wakker bij de camping naast de taverne langs de doorgaande weg tussen Rotorua en Taupo. De faciliteit was goed maar had 1 nadeel. Nu de taverne pas om 12:00 open ging was er maar 1 toilet beschikbaar, welke ook nog eens gekoppeld zat aan de douche. Dus dat was even wachten ’s ochtends.

Daarna gingen we door naar Taupo, wat met nog 50 kilometer redelijk dichtbij was. Hier was wederom een mooie waterval met een zeer sterk stromende rivier te bezichtigen. Na ons op de weg terug weer door de volop schaamteloos selfie makende en photoshoot houdende Aziatische toeristen te hebben gebaand (we waren de echte drukte weer mooi voor) reden we naar een dam.
Deze dam wordt elke 2 uur voor 15 minuten geopend, wat een indrukwekkend schouwspel oplevert. Helaas waren we net te laat voordat het echte geweld los barstte, omdat Jamie reed en Stefan navigeerde, hij zag net te laat waar de afslag was en Jamie zette prompt per ongeluk de ruitenwissers aan (de stengels voor ruitenwissers en richtingaanwijzer zitten ‘verkeerd om’. Richting rechts en ruitenwisser links, dat kost even gewenning, en als je automatisch handelt gebeurt het wel eens dat je ze per ongeluk omwisselt). Maar desalniettemin was het mooi om te zien, ook hoe snel het water weer rustig werd naarmate de dam werd gesloten.

Hierna nog maar even naar onze inmiddels geliefde Countdown supermarkt, maar dit exemplaar in Taupo had een minder gezellige uitstraling dan we gewend zijn. Er zijn gevangenissen in derde wereldlanden die nog een leukere uitstraling hebben. Hierna voor het eerst maar eens mooi op tijd naar de camping, 13:30 waren we present. Omdat het bij een meer lag dachten we misschien daar nog even te kunnen zwemmen. We kwamen van een koude kermis thuis. Niet dat het zo vreselijk was als zwemmen in het riool, of het strand van Harlingen, maar toen Jamie eenmaal een dode vis had gespot viel het ons op dat er wel erg veel dode vissen in het water dreven. Waar dat aan lag wisten we niet maar we hebben het er maar bij gelaten. De camping zelf was prima en het was mooi weer. Iedereen meldde steeds dat het zo heet was, maar ons viel dit wel mee. Gewoon lekker zomerweer. Morgen staat er een leuke uitstapje in de lucht gepland dus vonden we dat we wel even in de rust mochten.